Zink är bra för oss men vilket zinktillskott är bäst 2020?

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar.

Få kosttillskott används lika frekvent som zinktabletter. Om du funderar på att börja äta zinktillskott har du hamnat på helt rätt plats – här kommer en guide med tips om de bästa zinktabletterna för just dig.

Zink

Zink är en av de viktigaste mineralerna som vi behöver få i oss på en daglig basis. Mineralet zink är nämligen med och påverkar en rad olika funktioner i vår kropp, allt ifrån vår matsmältning till vår hormonproduktion och tillväxten av hud, hår och naglar för att nämna några. 

För de allra flesta är det aktuellt att ta ett tillskott av zink då zinkbrist är ett vanligt tillstånd hos många. Det finns dock vissa grupper som lider ännu större risk för zinkbrist. Om du tränar mycket eller om du äter en vegetarisk eller vegansk kost lider du större risk för att ha ett underskott av zink. Detta beror på att vi förlorar zink när vi svettas samt att de livsmedel med allra högst zinkinnehåll kommer från djurriket. 

Som nämnt ovan är det många olika kroppsfunktioner som påverkas av en brist på zink. Ihållande förkylningar och infektioner, sköra naglar, krånglig mage, ihållande träningsvärk, svårigheter att gå ner i vikt samt svårt att se i mörkret är bara några av många symtom på att du lider av zinkbrist. Även en försämrad aptit och smakförmåga är kopplade till en brist på zink.

Zink innan läggdags

Många har säkert redan hört att magnesium är bra att ta innan läggdags för att det kan förbättra sömnen. Faktum är att zink är precis lika nyttigt att ta ifall du vill få dig en god natts sömn. Både zink och magnesium har avslappnande egenskaper tack vare att de aktiverar det parasympatiska nervsystemet. Det parasympatiska nervsystemet är som en “off” knapp, när det kopplas på får kroppen höra att det är dags att slappna av så att viktiga kroppsfunktioner som inte tas om hand om under dagen får hamna i fokus.

Funderar du på att börja äta zinktabletter rekommenderar vi därför att du tar dem innan du lägger dig på kvällen eftersom de kommer göra dig mer avslappnad och sömnig.

Bästa zinktillskottet

Kanske har du sett att många så kallade “multivitaminer” innehåller zink och känner att renodlade zinktabletter inte är något för dig. Det finns dock några faktorer som är viktiga att titta på när det kommer till zinktillskott, bland annat dess samverkan med järn. Ett tillskott av järn kan leda till en försämrad förmåga hos kroppen att ta till sig zink, vilket är varför vi rekommenderar att du införskaffar ett zinktillskott som enbart innehåller zink, så du slipper denna motverkande effekt. Bestämmer du dig för att prova ett zinktillskott tycker vi att du ska köpa ett tillskott som bygger på en zinkform som kroppen lätt kan ta upp och som är fri från konstgjorda och onaturliga smakämnen, så naturligt som möjligt! Det enklaste sättet att göra det på är att ta tillskott av zinktabletter.

Nedan listar vi de bästa zinktabletterna för just dig. Rekommendationerna är baserade på hur mycket du tränar och hur mycket animaliska produkter du får i dig genom din kost. 

Zinktabletterna för dig som inte är den mest fysiskt aktiva samt för dig som äter kött. Great Earths zinktabletter har en dos på 15 mg zink per portion, vilket är en lagom dos för dig som inte ligger i riskzonen för zinkbrist. Tabletterna har ett tillsatt extrakt av gurkmeja vilket ger tabletterna en extra god upptagningsförmåga. 

Zinktabletterna producerade av Helhetshälsa är det perfekta alternativet för dig som ligger i riskzonen för att få zinkbrist på grund av din vegetariska eller veganska diet. Tabletterna är godkända av Vegan Society och är helt fria från animalier. Eftersom risken är större att du får zinkbrist om du är vegetarian eller vegan är dessa tabletter dessutom extra bra då de innehåller hela 25 mg zink per portion, en mycket bra dos för alla som är fysiskt aktiva eller äter en mestadels växtbaserad kost. 

Biverkningar av zinktabletter

Att överdosera zink är ingenting som brukar hända, men äter du högdoserade zinktabletter när du inte behöver det finns det såklart en möjlighet att du får i dig för mycket av mineralen. Skulle det vara så att du överdoserar kan du märka det genom symtom som buksmärtor och diarré. Ett för högt intag försämrar även kroppens förmåga att ta upp andra mineraler som järn eller koppar.

Illamående av zinktillskott

I vissa fall kan ett överskott av zink leda till ett underliggande illamående och även kräkningar. Om symtom som dessa uppstår rekommenderar vi att du slutar med dina zinktabletter och ser om det blir bättre på så sätt. 

Dela den här artikeln med dina vänner ❤

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *