Bästa Omega-6-tillskottet 2020 – Livsnödvändig fettsyra

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar.

Omega-6 är en essentiell fettsyra som är nödvändig för optimal hälsa. Likt omega-3-fettsyror kan vi endast förse kroppen med omega-6-fettsyror genom kost och kosttillskott. Till skillnad från omega-9 producerar inte kroppen omega-6 överhuvudtaget.

Omega-6-fettsyror är väldigt viktiga för att hjärnan ska kunna förbättra sin välbehövliga funktion. Den fleromättade fettsyran omega-6 gör dock mer än bara håller hjärnan i gott skick. Den stimulerar även tillväxt av hud och hår, samt säkerställer en god skeletthälsa, styr ämnesomsättning, främjar det reproduktiva systemets hälsa m.m.

Så främjar omega-6 vår hälsa

Hälsofördelarna med omega-6 är flera. Här berättar vi om några av de viktigaste och mest välstuderade fördelarna med denna fettsyra.

Bidrar till minskad nervsmärta

Studier visar att personer med diabetisk neuropati genom att ta gammalinolensyra (GLA), vilket är en slags omega-6-fettsyra, under minst sex månaders tid kan lindra symtomen på nervskada. Personer som har normal blodsockerkontroll kan uppleva att GLA är mer effektivt än de med sämre blodsockerkontroll, och GLA från primrosolja har visat sig vara särskilt effektiv. Två studier utförda på GLA och dess effekter visade bägge positiva resultat på nervsmärta efter ett års behandling.

Bekämpar inflammation

Vi känner till att inflammation har en negativ inverkan på vår hälsa och kan förvärra eller till och med orsaka sjukdom. Faktum är att de flesta kroniska sjukdomar såsom cancer, hjärtsjukdom, diabetes, artrit och Alzheimers sjukdom är väldigt inflammatoriska sjukdomstillstånd. Detta medför att kopplingen mellan sjukdomen och vår kost är stark.

Ett intag av hälsosamma fetter såsom fleromättade sådana har generellt sett en positiv effekt på hälsan. Dessa fetter finns i omega-3- och omega-6-fettsyror och kan ha en betydande inverkan på vår hälsa och eventuella sjukdomstillstånd. GLA produceras av kroppen från linolensyra. GLA metaboliseras vidare till DHLA, vilket är ett antiinflammatoriskt ämne.

Behandlar reumatoid artrit

Forskning på GLA indikerar att denna fettsyra kan minska värk, svullnad och morgonstelhet. Det kan ta en till sex månader innan effekterna av fettsyran märks av, men GLA verkar inte kunna verka till den grad att den stoppar sjukdomsförloppet, vilket innebär att ledskada ändå uppstår. Trots detta rekommenderas en daglig dos GLA för behandling av reumatoid artrit.

Kan lindra symtomen på ADHD

En svensk studie som undersökte effekterna av omega-3- och omega-6-fettsyror på personer med ADHD innefattade 75 barn och vuxna i åldrarna 8-18 år och pågick under sex månaders tid. Även om majoriteten av deltagarna i studien inte svarade på behandlingen med omega-3 och omega-6, svarade en mindre grupp bestående av 26 procent av deltagarna på behandlingen, varav man hos 25 procent såg en minskning av symtomen. Efter sex månaders behandling uppvisade hela 47 procent en förbättring av symtomen på ADHD.

Sänker högt blodtryck

GLA kan på egen hand eller tillsammans med fiskolja innehållande omega-3 bidra till att minska symtomen på högt blodtryck. Resultaten från en studie på män som låg på gränsen till högt blodtryck visade att GLA kan bidra till att sänka blodtrycket hos de patienter som tar sex gram svartvinbärsolja. Deltagarnas diastoliska blodtryck sänktes jämfört med de deltagare som gavs placebo.

En annan studie undersökte personer med intermittent klaudikation, vilket är smärta i benen när man går vilken orsakas av blockeringar i blodkärlen. Forskarna fann att de personer som tog primrosolja på kvällen fick ett lägre systoliskt blodtryck.

Minskar risken för hjärtsjukdom

Linolensyra tros kunna minska risken för kranskärlssjukdom. Genom att ersätta vegetabiliska oljor med mättade fetter mot vegetabilisk olja rik på fleromättade fetter, kan hälsan främjas och man kan troligtvis även förebygga hjärtsjukdom.

Viktig med balans mellan omega-3 och omega-6

Enligt Livsmedelsverket äter vi svenskar numera mer omega-3-fett än vi tidigare gjorde, då vi konsumerar större mängder fisk, olja och flytande matfetter. Vi får i genomsnitt i oss 2,7 gram omega-3-fett om dagen, vilket ligger i linje med gällande rekommendationer. Vi konsumerar däremot hela 9 gram omega-3-fett, vilket gör att balansen mellan dessa bägge fettsyror ofta är betydligt mer ojämn än vad som rekommenderas. Detta kan bero på att omega-6 bland annat förekommer i ohälsosam mat såsom salladsdressingar, potatischips, pizza, pastarätter och charkprodukter.

Det bör finnas en balans mellan omega-3 och omega-6. Även om vi i Sverige inte har någon rekommenderad kvot, är det rekommenderade förhållandet internationellt ofta cirka två gånger så mycket omega-6-fett som omega-3-fett. Vid en jämnare balans dämpar omega-3 många av de effekter som omega-6 har på kroppen, bland annat gällande immunförsvaret och blodets levringsförmåga. Därför är det viktigt att man får i sig en lagom mängd av bägge slags fettsyror.

Livsmedel och kosttillskott med omega-6

Det finns flera olika slags omega-6-fettsyror och de flesta av dessa kommer från vegetabiliska oljor, såsom linolensyra. Linolensyra konverteras i kroppen till GLA, innan den bryts ner ytterligare och omvandlas till arakidonsyra. GLA förekommer i flera vegetabiliska oljor, däribland primsorsolja och svartvinbärsolja, och man tror att GLA kan lindra inflammation. En stor del av det GLA som tas i form av kosttillskott omvandlas nämligen i kroppen till ett ämne som kallas DGLA och motverkar inflammation.

Vissa ämnen i kroppen, däribland zink, magnesium, C-vitamin samt vitamin B3 och B6, är nödvändiga för att omvandlingen av GLA till DGLA. DGLA är dock en extremt ovanligt fettsyra som det endast finns spår av i animaliska produkter.

Omega-6 som kosttillskott

Omega-6-fettsyror finns även som kosttillskott, men dessa bör endast tas vid behov. Den generella rekommendationen är att om möjligt få i sig de näringsämnen som kroppen behöver genom kosten. Nötkött, kyckling och ägg är tillsammans med nötter och vegetabiliska oljor utmärkta källor till omega-6. För att din kropp ska gynnas maximalt av dessa fettsyror, bör du endast inkludera fettsyror från organiska och icke-processade livsmedel i din kost.

Eftersom den genomsnittliga kosten innehåller tillräckliga mängder omega-6-fetter, behöver man vanligtvis inte ta dessa i form av kosttillskott. Personer med vissa sjukdomstillstånd, till exempel psoriasis, eksem, artrit, diabetes eller bröstömhet, kan dock gynnas av att ta omega-6 som kosttillskott efter att ha konsulterat sin läkare.

Dela den här artikeln med dina vänner ❤

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *