Vad är Betakaroten? Hitta bästa tabletterna 2020 (bäst i test)

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar.

Betakaroten är ett rödorange ämne som förekommer i växter och frukt, framför allt i morötter och färggranna grönsaker. Namnet betakaroten kommer från grekiskans “beta” och latinets “carota” (morot). Det är dess orange pigment som ger frukt och grönsaker deras färger.

Här får du veta mer om betakaroten, vad det gör i kroppen och vilka livsmedel det förekommer i. Vi går även igenom eventuella risker med detta ämne.

Bästa betakaroten tabletterna 2020



Betakaroten plus från Healthwell innehåller 50 mg naturligt betakaroten per tablett och är tillverkad av ett Svenskt företag.


Bäst i test 2020! Maxosol är en komplett produkt för dig som vill bli brunare snabbt, skydda dig bättre mot solen och få en långvarig bränna.

Vad är betakaroten?

Människokroppen omvandlar betakaroten till A-vitamin (retinol). Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin, en vitamin som är nödvändig för hudhälsa, slemhinnor, immunsystem, ögonhälsa och syn. Betakaroten är i sig inte ett essentiellt näringsämne, men A-vitamin är detta.

A-vitamin kan utvinnas ur de livsmedel vi äter, bland annat genom betakaroten, eller i form av kosttillskott. Fördelen med att inkludera betakaroten i dieten är att kroppen endast omvandlar så mycket av detta ämne som krävs. Överflödig A-vitamin är giftig. Giftiga halter av A-vitamin kan uppstå till följd av användning av alltför många kosttillskott.

Den tyske kemisten Heinrich Wackenroder lyckades år 1831 kristallisera betakaroten från morötter och döpte sin upptäckt till “karoten”. Den kemiska formeln för betakaroten (C40H56) upptäcktes år 1907.

I vilka livsmedel finner man betakaroten?

Följande livsmedel innehåller rikliga mängder betakaroten:

  • Aprikos
  • Broccoli
  • Grapefrukt
  • Gräslök
  • Grönkål
  • Morötter
  • Paprika
  • Pumpa
  • Sparris
  • Spenat
  • Sötpotatis
  • Tomater
  • Ärtor
  • Örter och kryddor – chilipulver, oregano, persilja

Om du äter en kost som innehåller rikligt med betakaroten behöver du inte ta kosttillskott med detta ämne. Som vi tidigare nämnt, kan användning av sådana kosttillskott leda till ett oönskat överflöd av A-vitamin – detta kan inte inträffa om du endast får i dig betakaroten via den mat du äter.

Hur kan man bli brun med hjälp av betakaroten?

Det är egentligen ganska enkelt: vad du stoppar i din kropp är precis lika viktigt som vad du smetar på den (om inte än viktigare). När du äter livsmedel som innehåller rikligt med betakaroten, d.v.s. frukter och grönsaker som har en gul eller orange färg, kan du bli naturligt brun.

Dessa superlivsmedel för din hud inkluderar morötter, tomater, sötpotatis och andra näringsrika livsmedel (se listan ovan). När du äter flera portioner av frukt och grönt med betakaroten blir din naturliga hudton varmare. Mörka bladväxter såsom spenat och kål innehåller rikliga mängder med betakaroten och kan därmed påverka hudens pigmentering. Genom att regelbundet äta större kvantiteter av dessa grönsaker kan du således bli naturligt brun.

Detta har bland annat bevisats i en studie vid University of Nottingham som publicerades 2011. Dr. Stephen, som ledde studien, bad ett antal studenter att under flera månaders tid äta frukt och grönsaker rika på betakaroten. Resultaten visade att dessa personer genom att äta flera portioner frukt och grönt om dagen kunde få en ökad hudpigmentering, tack vare de naturligt förekommande ämnena karotener.

Exakt hur mycket betakaroten man behöver få i sig för att bli riktigt brun är fortfarande oklart. Ingen känner till exakt hur länge eller i hur pass stora kvantiteter dessa livsmedel behöver konsumeras för att man ska kunna se resultat. I ovan nämnda studie ombads deltagarna att äta extra mycket frukt och grönt under flera månader, men man satte inte upp en specifik tidsram eller kvantitet.

Så kan betakaroten främja hälsan

Det finns flera olika sätt på vilka betakaroten kan främja vår hälsa. Här nedan ger vi några exempel på dessa:

Betakaroten är en antioxidant

Betakaroten är likt övriga karotenoider en antioxidant. Antioxidanter kallas ämnen som förhindrar oxidering av andra molekyler. De skyddar kroppen mot fria radikaler, vilka skadar celler genom oxidering. Den skada som orsakas av fria radikaler kan till slut orsaka flera olika kroniska sjukdomstillstånd.

Flera studier har visat att antioxidanter genom kosten kan främja människors immunförsvar, skydda mot fria radikaler samt minska risken för utveckling av cancer och hjärtsjukdom. I vissa studier har man kunnat se att de personer som konsumerar åtminstone fyra portioner frukter och/eller grönsaker som är rika på betakaroten om dagen löper en lägre risk att utveckla hjärtsjukdom eller cancer.

Betakaroten kan fördröja kognitiv försämring

Män som har tagit betakaroten i form av kosttillskott under 15 år eller mer löper en signifikant lägre risk att drabbas av kognitiv försämring än andra män, enligt forskare från Harvard Medical School. Oxidativ stress tros enligt forskarna vara en nyckelfaktor till kognitiv försämring. Studier har visat att kosttillskott med antioxidanter kan förhindra att den kognitiva förmågan försämras.

I studien, där 4 052 män deltog, jämförde man under i genomsnitt 18 års tid de deltagare som använde kosttillskott med betakaroten med de som gavs placebo. På kort sikt fann man ingen skillnad gällande risk för kognitiv försämring mellan de bägge grupperna, men sett ur ett långsiktigt perspektiv stod det klart att kosttillskott med betakaroten gjorde en tydlig skillnad. Forskarna uttryckte att det kan ha funnits andra faktorer som bidrog till att männen i den grupp deltagare som använde betakaroten inte upplevde en lika snabb kognitiv försämring.

Betakaroten håller lungorna friska i takt med att man åldras

Under 2006 publicerades en rapport som visade att höga nivåer av betakaroten i blodet kompenserar för viss skada på lungorna som orsakas av fria radikaler. Forskarna mätte hur mycket luft 535 deltagare kunde andas in och ut i en inandning, samt mätte deras nivåer av betakaroten. De fann att de personer som hade höga nivåer av betakaroten i blodet hade en betydligt mindre försämrad lungkapacitet än övriga deltagare.

Betakaroten i form av tabletter

Personer som inte tillgodogör sig tillräckliga mängder betakaroten genom kosten kan med fördel ta ämnet som ett kosttillskott. Betakaroten i tablettform kan vara ett bra alternativ till att på regelbunden basis äta större mängder frukt och grönt. Dessa tabletter finns tillgängliga i såväl gelform som kapslar.

Då betakaroten är fettlösligt, rekommenderas att man tar tabletterna tillsammans med en måltid innehållande åtminstone 3 g fett. Detta för att säkerställa upptagningen.

Eventuella biverkningar av betakaroten

Ett alltför stort intag av livsmedel rika på betakaroten kan få negativa effekter för hälsan, bland annat ett hudtillstånd vid namn karotenemi. Detta sjukdomstillstånd resulterar i en gul missfärgning av huden, bland annat på fotsulor och handflator. Det kan misstas för gulsot, vilket är ett allvarligt medicinskt tillstånd. Karotenemi är dock ett hudtillstånd som avtar så fort den drabbade slutar äta större mängder av livsmedel rika på betakaroten.

En fransk studie på vuxna kvinnor som publicerades 2005 visade även att rökare med höga halter av betakaroten löpte en ökad risk för lungcancer och andra rökningsrelaterade cancerformer än andra rökare. De fann även att icke-röka med ett högt intag av betakaroten löpte en minskad risk för lungcancer. Ytterligare forskning har visat att ett högt intag bland rökare nästan alltid är ett resultat av användning av kosttillskott, snarare än att intaget sker genom kosten.

Utöver att ge upphov till biverkningar kan kosttillskott med betakaroten även interagera med följande läkemedel:

  • Statiner – effekten av simvastin och niacin kan minskas om patienten tar betakaroten tillsammans med selen samt E- och C-vitaminer.
  • Vissa kolesterolsänkande läkemedel – kolestyramin och kolestipol kan minska nivåerna av betakaroten som intagits via kosten med 30-40%.
  • Orlistat – orlistat är ett läkemedel som ingår i bantningspillren Alli och Xenical. Det kan minska upptagningsförmågan av betakaroten med upp till 30%, vilket leder till lägre halter av betakaroten i blodet.
  • Mineralolja – används för att behandla förstoppning och kan minska halterna av betakaroten i blodet.

Dela den här artikeln med dina vänner ❤

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *