Bästa aminosyran 2021 – Optimera specifika funktioner i kroppen med lättupptagliga aminosyror

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar.

Aminosyror är ett oerhört spännande ämne och i den här guiden ska vi göra en djupdykning i aminosyrornas värld, så häng med! 

Du kommer att få reda på hur aminosyror verkar i våra kroppar och samverkar med andra kroppsegna ämnen. Vi kommer också att tipsa dig om några intressanta aminosyror som är populära tillskott. Välkommen!

Få bättre hälsa med bra balans av aminosyror i kroppen

I vår stora köpguide ska vi på allvar sätta oss in i aminosyrornas betydelse för kroppen. Bland annat är aminosyror en ovärderlig för proteinbildningen, men kan också användas som funktionstillkostt med specifika egenskaper. Så häng med i vår skola köpguide och lär dig allt om det intressanta ämnet aminosyra!

Det finns hela 22 olika aminosyror och i den här köpguiden presenterar vi dem alla. Vi rekommenderar också några aminosyror som kan köpas som tillskott och som är vanligt förekommande. Aminosyror kan användas för allt från att optimera dina träningsresultat till att minska stress och oro. 

Bland de produkter vi valt ut hittas blanda annat Holistic Glutamin, vilken är vår premiumvinnare. I mellankategorin är Core BCAA Powder vårt förstahandsval. Budgetalternativet i vår stora köpguide om aminosyror heter Helhetshälsa L-lysin. För dig som vill bekanta dig med en spännande aminosyra det forskas mycket på, rekommenderar vi Solgar Nac.

Premium: Holistic Glutamin

Holistic Glutamin är ett högkvalitativt glutamin som passar alla som vill förbättra träningsresultat och öka muskelstyrka och uthållighet. Pulvret har en neutral smak och är helt utan tillsatser. Här får du alltså endast lättupptaglig L-glutamin och ingenting annat.

Ett plus i kanten blir det också för burken med skruvlock som är praktisk att hantera. Tyvärr ingår inte en skopa att måtta med, det hade varit det absolut ultimata.

Fördelar

  • För effektiv återhämtning
  • Bra för mage och tarm
  • Praktiskt burk

Nackdelar

  • Ingen medföljande skopa

Mellan: Core BCAA Powder

En annan klassiker, om än inte lika populär som glutamin, är BCAA. Det är egentligen en trio av aminosyror som personer som tränar styrkesport brukar vara intresserade att ta för att optimera sina resultat.

Fördelar

  • Bra balans mellan aminosyrorna
  • Kan blandas i proteindrycker

Nackdelar

  • Vissa tycker den är för söt
  • Innehåller aspartam

Budget: Helhetshälsa L-lysin

Helhetshälsa L-lysin kosttillskott passar personer som behöver öka sitt immunförsvar och som ofta drabbas av herpes simplex och munsår. Tillskottet är verkligt omtyckt av personer som behöver hjälp med det och det finns en uppsjö goda recensioner av Helhetshälsa L-lysin.

Fördelar

  • Effektiv mot munsår
  • Verkar uppiggande

Nackdelar

  • Aningen svåröppnad burk

Special: Solgar Nac

Solgar Nac innehåller N-acetylcystein som är en av de mest spännande och exklusiva aminosyrorna. Eftersom den är relativt komplicerad att framställa, påverkar det också prisbilden. Men det är å andra sidan en aminosyra som det forskats mycket på och som sägs ha goda effekter mot både MS och parkinsons.

Fördelar

  • Vegansk kapsel
  • Kan delas

Nackdelar

  • En av de dyraste aminosyrorna

Köpguide

Vad är aminosyror?

Aminosyror är sammanträtt kopplade med proteiner. Dessa är som bekant för många kroppens byggstenar och proteinerna i sin tur består av aminosyror.

I kroppen finns mer än 20 olika aminosyror, alla med sina specifika egenskaper. för att kroppen ska kunna fungera och vara frisk, behövs aminosyrorna i rätt proportion och balans. Aminosyror är också nödvändiga för vår hormonella balans i kroppen och påverkar sådant som endorfiner, dopamin, noradrenalin, adrenalin, serotonin och kortisol i kroppen.

Av aminosyrorna är åtta essentiella hos vuxna och tio hos barn som inte vuxit färdigt. Att de är essentiella innebär att det är livsnödvändigt att få dem via kosten, eftersom kroppen inte kan tillverka dem själv. Vanligaste källan via livsmedel är proteinrik mat såsom fisk, kött, ägg, nötter, baljväxter och mjölkprodukter.

Aminosyrors funktion i kroppen

För att skräddarsy ett näringsupptag för specifika behov, kan en person ta ett tillskott av en aminosyra. Det är vanligt i träningssammanhang, eftersom det finns flera aminosyror som påtagligt påskyndar återhämtningen, stödjer muskeluppbyggnad och förhindrar muskelnedbrytning. För en person som exempelvis tränar styrkesporter kan aminosyror vara intressanta.

Aminosyror kan också ha andra egenskaper. Det kan främja sömn och avslappning och många som är drabbade av effekterna från långvarig stress, kan ha glädje av ångestdämpande och stresshämmande aminosyror som bland annat tyrosin och fenylalanin.

De viktigaste av kroppens aminosyror och dess funktion:

  • Arginin. Understödjer fertilitet hos män och ökar muskelvävnaden.
  • Asparagin. För balans i centrala nervsystemet. Bryter ner kolhydrater och ökar uthålligheten. 
  • Cystein. Förbättrar hår, hud och naglar och kan förhindra håravfall. Kan ha lindrande verkan på hudsjukdomar som psoriasis. Främjar fettförbränningen och muskeluppbyggnaden. 
  • Fenylalanin. Kan verka smärtstillande och är bra mot värkande leder och muskler. Kan ha en effekt på trötthet och utmattning. 
  • Glutamin. Lindrar trötthet och är humörhöjande. Kan minska sötsug efter kolhydrater som socker och alkohol. Bygger muskler.
  • Glycin. Understödjer sårläkning och är nödvändig för centrala nervsystemet. 
  • Histidin. Bra för lederna och även stresslindrande. 
  • Isoleucin. Stärker immunförsvaret och driver ut ammoniak ur kroppen. 
  • Lysin. Förbättrar fertilitet. Kan användas vid behandling av munsår. Bra för hår hud och naglar
  • Metionin. Sänker kolesterolvärden. 
  • N-acetylcystein. För leverns hälsa. Påverkar även nervsystemet positivt. 
  • Ornitin. En muskeluppbyggande aminosyra som också understödjer effekten av arginin, se ovan. 
  • Prolin. Bidrar till sårläkning och kan vara bra för hjärnans funktion. 
  • Serin. Har smärtlindrande egenskaper. 
  • Taurin. Ett populärt kosttillskott för att stärka hjärtat och även förbättra nedbrytningen av fetter i kroppen. 
  • Teanin. Har en lugnande och avslappnande effekt utan att göra användaren trött. 
  • Treonin. En nödvändig aminosyra för att kroppen ska kunna bryta ner protein. 
  • Tryptofan. Ångestdämpande och understödjer sömnkvaliteten. 
  • Tyrosin. Ångestdämpande och humörhöjande som kan ge större fokus och koncentration. Kan också minska aptiten. 
  • Valin. Muskeluppbyggande aminosyra som ingår i tillskottet BCAA tillsammans med.

Aminosyror i mat och dryck

Aminosyror finns det till största delen i proteinrik mat. Kött, fisk, skaldjur och mjölkprodukter är rika på aminosyror, men faktum är att det också finns gott om aminosyror i växtriket.

Nötter, bananer och havre är exempel på livsmedel som innehåller aminosyror. Det finns många olika aminosyror att köpa som kosttillskott och dessa kan ta enskilt eller använda för att blanda i dina egna gainers eller andra typer av sportdrycker.

Vilka är fördelarna med att ta aminosyror?

Fördelarna med att ta aminosyror är att du kan finjustera och optimera enstaka funktioner i kroppen. Du som har vill öka dina träningsresultat i uthållighetssporter kan exempelvis ha nytta av ett kosttillskott med asparagin.

Glutamin är en muskeluppbyggande aminosyra och och kan tas av dig som vill bygga muskler och samtidigt bränna fett. Tryptofan och tyrosin kan tas för att lindra stress och få en bättre mental balans i vardagen.

Finns det fullvärdiga aminosyratillskott?

Fullvärdiga aminosyratillskott i bemärkelsen att de skulle innehålla samtliga aminosyror har vi inte sett och det är säkerligen sällan ett sådant skulle kunna komma att behövas. Aminosyror sin tillskott används som sagt i första hand för att finjustera och förbättra en specifik funktion i kroppen.

När ska jag ta aminosyra för bäst resultat?

När du ska ta dina aminosyror beror helt enkelt på vilken typ av aminosyra det frågan om. Vissa av dem vill du sannolikt ta kvällstid eftersom de har en lugnande inverkan. Glutamin tas lämpligast innan eller efter ett träningspass.

Behöver jag aminosyror om jag äter proteintillskott?

Det kan absolut vara nödvändigt att äta en aminosyra separat, även om du tar ett proteintillskott. Det beror helt enkelt på vad proteintillskottet innehåller och vilken funktion du är ute efter i kroppen.

Kan jag ta aminosyror utan att träna?

Det finns många aminosyror som gör stor nytta utanför träningstillfället. För dig som försöker gå ner i vikt eller som behöver stressa mindre och sova bättre, finns det som tidigare nämnts flera aminosyror att prova på.

Är det säkert att ta aminosyror varje dag? 

Kroppen kan bygga upp resistens mot en aminosyra om den tas för länge. Därför är det bra att regelbundet göra ett uppehåll åtminstone halva den tid som du har tagit aminosyran.

Vilka är biverkningarna av att ta aminosyror?

Aminosyrornas funktion kan vara kraftfulla och ger biverkningar i kroppen. Det varierar väldigt mycket vilka biverkningar du kan drabbas av och det beror på vilken aminosyra du tar. Uppiggande och energigivande aminosyror kan bidra till för hög hjärtfrekvens och orsaka darrning och svettning. 

Det är också väldigt individuellt hur du reagerar på aminosyror. Du bör alltid läsa anvisningarna noga och sedan helt enkelt prova dig fram. Principen du ska följa är i stort sett att om du inte får någon hjälp av ett tillskott, är det sannolikt heller inte nödvändigt att ta. 

Aminosyror är ett ämne som oftast ger väldigt snabb reaktion i kroppen och de flesta känner en omedelbar effekt.


Aminosyror Bäst i Test 2021 - Hälsokosts favoriter

Det finns mycket forskning om aminosyror och vi har samlat ihop en mängd data inför den här köpguiden. Med hjälp av den informationen har vi valt ut några produkter vi kan rekommendera av det vanligaste aminosyrorna.

Premium: Holistic Glutamin

Glutamin (eller l-glutamin som den lättupptagliga formen kallas), är den vanligaste aminosyran att ta som tillskott. Den är bra för alla som behöver en muskeluppbyggande effekt, vare sig det gäller styrkesport eller långdistanslöpning. Personer som lider av muskelnedbrytande sjukdomar har också användning av ett tillskott med glutamin.

Vanligast är det dock att höra talas om glutamin i träningssammanhang. Den ökar också uthålligheten eftersom den dämpar bildningen av mjölksyra i musklerna. Många aminosyror har den funktionen i kroppen, inte bara glutamin. Glutamin är också viktigt för immunförsvaret. Det ökar antalet vita blodkroppar och bidrar till att immunförsvaret stärks.

Fördelar

  • För effektiv återhämtning
  • Bra för mage och tarm
  • Praktiskt burk

Nackdelar

  • Ingen medföljande skopa

Mellan: Core BCAA Powder

BCAA är samlingsnamnet på de tre grenade aminosyrorna L-leucin, L-isoleucin och L-valin. Dessa är essentiella och nödvändigt få i sig via tillskott eller via kosten. BCAA har flera funktioner och det är ett populärt tillskott att ta för personer som vill ta träningen till nästa nivå.

BCAA-tillskott kan både höja prestationsförmågan och förhindra muskelnedbrytning efter träningspasset. Tillskottet kan tas på flera olika sätt och passar innan, under och efter ett träningspass. Du kan dricka det som det är eller blanda det med din egen proteindryck eller gainer.

För dig som gillar att göra tillskott i form av godis och bars, passar den alldeles utmärkt som ingrediens där också.

En viktig detalj i ett BCAA-tillskott är de inbördes proportionerna mellan aminosyrorna. I Core BCAA Powder är förhållandet 4:1:1, det vill säga det finns en större del L-leucin och de andra två aminosyrorna ingår i samma mängd. Det gör att effekten av aminosyrorna samverkar på ett optimalt sätt och kan ge användaren bästa resultat.

Fördelar

  • Bra balans mellan aminosyrorna
  • Kan blandas i proteindrycker

Nackdelar

  • Vissa tycker den är för söt
  • Innehåller aspartam

Budget: Helhetshälsa L-lysin

Helhetshälsa L-lysin är en essentiell aminosyra som är ett av dem som används specifikt till träning. L-lysin har en milt uppiggande effekt och kan vara bra för dem som lider av sänkt immunförsvar och utmattning.

Lysin finns det mycket av i köttprodukter och tillskottet passar särskilt bra för vegetarianer. Men framförallt används den med framgång av personer som lider av munsår.

Med ett tillskott av L-lysin kan du förhindra utbrott och får du ett, kan dessa även minskas med hjälp av en ökad dos L-lysin. Helhetshälsa har många positiva recensioner avseende just detta.

Fördelar

  • Effektiv mot munsår
  • Verkar uppiggande

Nackdelar

  • Aningen svåröppnad burk

Special: Solgar Nac

N-acetylcystein är en intressant aminosyra som det forskats en hel del kring. Studier har visat att N-acetylcystein kan hjälpa patienter med multipel skleros att förbättra ämnesomsättningen och minska nervskada.

Patienter som har tagit N-acetylcystein har visat kognitiva förbättringar och även bättre resultat när det gäller uppmärksamhet och fokus. Det är förstås oerhört spännande och vi lär få se mer av det här i framtiden.

N-acetylcystein kan också öka nivåerna av dopamin i kroppen och förbättra den mentala hälsan. Många aminosyror har den här funktionen. När det gäller just n-acetylcystein har studier visat att det kan ha god effekt på personer som är drabbade av parkinsons.

Solgar Nac har en utrensande effekt på levern och bidrar också till bildandet av keratin, alltså den typen av protein som är bra för naglar, hud och hår.

Fördelar

  • Vegansk kapsel
  • Kan delas

Nackdelar

  • En av de dyraste aminosyrorna

Aminosyrorna som utmanar 2021 - Hälsokost gillar

Om du är nyfiken på flera olika typer av aminosyror kan vi rekommendera att du tar en titt på utbudet här nedan. Här kompletterar vi nämligen våra favoriter med ytterligare några intressanta aminosyror.

Holistic L-Tyrosin

L-tyrosin kan tas av dig som har biverkningar efter lång tid av stress och utbrändhetssymtom. Tyrosin kan pigga upp och göra dig fokuserad, samtidigt som den inte skapar samma stimulans såsom till exempel kaffe kan göra.

Dock bör dosen justeras noggrant eftersom det kan vara så att du behöver mindre än den rekommenderade dagsdosen. En tablett innehåller 500 mg l-tyrosin, vilket är en lagom dos för många. Men här behöver du alltså prova dig fram.

Fördelar

  • Kan dämpa stress
  • Vegetabilisk kapsel

Nackdelar

  • Innehåller klumpförebyggande medel

Svenskt Kosttillskott Core Glutamine

Core Glutamine från Svenskt Kosttillskott innehåller 100 % rent glutamin. Produkten är populär som ett prisvärt alternativ för styrketränande personer och eftersom den är i fri form tas den snabbt upp av kroppen.

Dosen kan tas dagligen morgon och kväll samt ytterligare en gång innan ett träningspass. För snabbaste upptag bör du ta den innan måltid. Smaken är inte så tilltalande och det kan vara en bra idé att blanda ut den i juice eller annan dryck.

Fördelar

  • Bra inför perioder av hård träning
  • Snabbt upptag

Nackdelar

  • Smakar inte så gott

Healthwell L-teanin 200

L-teanin 200 består av en aminosyra som annars även återfinns i grönt te. Ämnet frigör neurotransmittorer i hjärnan såsom serotonin och dopamin. Aminosyran kan alltså påverka vår sinnesstämning på ett positivt sätt och dämpa oro och ångest. För den som inte tycker att grönt te ger tillräcklig effekt, kan det vara värt att prova ett tillskott som detta.

Fördelar

  • Lugnande
  • Gynnar god nattsömn

Nackdelar

  • Fungerar inte för alla

Healthwell Glycin 500

Glycin stimulerar flera signalsubstanser i nervsystemet och det har visat sig att den kan ha en gynnsam effekt på nattsömnen. Healthwell Glycin är i lättupptaglig form och rekommenderad dagsdos är två kapslar innan sänggående.

Men glycin har också effekt på något annat: nämligen hudens hälsa. Glycin är en viktig del av kollagenproduktionen i kroppen som i sin tur är oumbärlig för hår, hud, leder, brosk och ligament.

Fördelar

  • Stimulerar kollagenproduktionen
  • Bra för nattsömnen

Nackdelar

  • Har ej effekt för alla

Solgar L-lysine 1000 mg

Här har vi en lecitinkapsel med hela 1 gram av ämnet per tablett. Solgar L-lysine har effekt på hår, hud och naglar. Det här är inte minst en bra produkt för den som lider av svåra munsår och som ofta får sådana utbrott. Då kan det vara bra att sätta in en rejäl kur av Solgar L-lysine 1000 mg.

En fördel är att Solgars kapslar är delbara för den som hellre föredrar att blanda ut pulvret i vätska.

Fördelar

  • Bra för hår och hud
  • Delbara kapslar

Nackdelar

  • Med ytbehandlingsmedel

Bättre Hälsa N-acetyl Cystein

Bättre Hälsa N-acetyl Cystein är ett kosttillskott med det eftertraktade ämnet n-acetylcystein. En kapsel ger 500 mg acetylcystein och kapslarna är vegetabiliska. Bättre Hälsa är ett svenskt företag som har tillverkat kosttillskott i mer än 30 år och som fortfarande tar fram nya och innovativa produkter.

Företaget har gedigen kunskap och erfarenhet av tillskott och produkterna är väl kontrollerade och av hög kvalitet. Extra roligt är det förstås att kosttillskottet är svenskt.

Fördelar

  • Svensktillverkat
  • Vegetabilisk kapsel

Nackdelar

  • Innehåller utfyllnadsmedel

Dela den här artikeln med dina vänner ❤

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

NYA kampanjer varje månad